W roku szkolnym 2008/09 MSP 7 zakwalifikowała się do udziału w projekcie
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”!
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Stopniowo otrzymujemy środki dydaktyczne przeznaczone do realizacji projektu, w klasie stworzono ośrodki zainteresowań, dokonano opisu profili inteligencji uczniów i od września 2009r. rozpoczęto zajęcia.

Głównym celem projektu “Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb
i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego
i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywać się będzie poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.


Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewnieni uczniom doświadczenia edukacyjne
i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwi działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie:
językowej (język ojczysty i obcy),
matematyczno – przyrodniczej,
artystycznej i ruchowej,
komunikacyjno – informacyjnej,
społecznej (intra i interpersonalnej).

Podsumowanie realizacji I etapu programu
pt.” Każdy może odnieść sukces”. Głównymi zadaniami programu było:
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
wieloaspektowe wspieranie rozwoju dzieci
rozwijanie aktywności twórczej i stymulowanie procesów poznawczych
kształtowanie cech wytrwałości, koncentracji uwagi, logicznego myślenia,
pokonywania trudności
stymulowanie rozwoju poprzez wzmacnianie słabych i wspieranie mocnych stron ucznia
kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i środowiska lokalnego
rozwijanie zdolności wielorakich poprzez organizowanie środowiska szkolnego, gry i zabawy
ruchowe, współpracę z rodzicami
W czasie 50 godzin zajęć pozalekcyjnych uczniowie rozwijali swe zdolności i umiejętności, korzystając ze środków dydaktycznych, które szkoła otrzymała na potrzebę realizacji projektu (wartość 8 tysięcy zł.).






18 grudnia 2009 o godz. 17.00 uczniowie klasy II w sposób uroczysty zakończyli realizację zajęć w ramach projektu “Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy – Każdy może odnieść sukces”. W pięknie udekorowanej sali pracami wykonanymi na zajęciach, uczniowie zaprezentowali swoje zdolności i nabyte umiejętności, licznie zgromadzonym gościom, podczas przedstawienia pt. “Pokłońmy się Jezusowi”. Uczniowie prezentowali utwory liryczne
o tematyce świątecznej, wykonali pokazy wokalno-taneczne, śpiewali kolędy, do których akompaniowała jedna z uczennic. Złożyli zgromadzonym gościom świąteczne życzenia
i obdarowali wykonanymi na zajęciach kartkami świątecznymi.
Pani dyrektor podziękowała za piękne wprowadzenie w nastrój świąteczny. Na pamiątkę udziału w zajęciach nauczycielka wręczyła uczniom “pacynki myszki”. W bardzo miłej świątecznej atmosferze wszyscy połamali się opłatkiem składając sobie życzenia. Później nastąpiło świąteczne kolędowanie i biesiadowanie.









Podsumowanie realizacji II etapu projektu
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”!




Uczniowie klasy pierwszej w czasie realizacji projektu pod tytułem Mali odkrywcy wykorzystując na zajęciach dostępne unijne środki dydaktyczne odkrywali w sobie i przed środowiskiem szkolnym swoje uzdolnienia i zainteresowania. Dzieci poprzez zabawę i wspólnie wykonywane zadania zintegrowały się, nauczyły się zgodnie współpracować w grupie i cieszyć z sukcesów.


Podsumowanie II etapu odbyło się 8 czerwca. Uczniowie zaprezentowali efekty pracy przed swoimi rodzicami, opiekunami, rodzeństwem, dziadkami. Pokaz nosił tytuł My kochamy nasze mamy. Wszystkie dzieci występując w teatrzyku zadedykowały swoim mamom wiersze i piosenki. W solowym wykonaniu piosenki Nasza mama jest kochana usłyszeliśmy ucznia kl. I Bernarda Stawarza. Piosenkę Dla mamy , przy własnym akompaniamencie na gitarze, zaśpiewała Marta Kawałek. Swoje uzdolnienia przejawiające się w grze na skrzypcach zaprezentowała Jola Bednarek, a w grze na organach Julia Gruca. Wszystkie mamy otrzymały od dzieci laurki i ordery Wdzięczności i uśmiechu. Na zakończenie pokazu dzieci ze swoimi mamami bawiły się przy muzyce.




W podziękowaniu za udział w II etapie Projektu dzieci ze środków unijnych otrzymały myszki – palcynki.



Podsumowanie realizacji III etapu projektu
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”!

Praca z dziećmi prowadzona była podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych w ilości 3 godzin tygodniowo. Zajęcia polegały na umożliwieniu uczniom działania we wszystkich dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kluczowych kompetencji, a mianowicie: językowej, matematyczno-logicznej, wizualno-przestrzennej, ruchowej, muzycznej, przyrodniczej, interpersonalnej i intrapersonalnej. W Projekcie brały udział wszystkie dzieci z klasy pierwszej, czyli 16 uczniów. Rozpoczynając projekt, wychowawczyni mgr Olga Pierwocha, dokonała diagnozy początkowej profilu inteligencji wszystkich dzieci. Na pierwszym spotkaniu z rodzicami przedstawiła im tę diagnozę, która określała inteligencje dominujące wśród uczniów, a także wskazywała te, które wymagają wsparcia.


Poprzez udział w projekcie uczniowie mogli uczestniczyć w ciekawych zajęciach i korzystać z atrakcyjnych pomocy naukowych. W klasie zostały utworzone ośrodki zainteresowań, które pomagały dzieciom poznawać swoje ukryte zainteresowania i talenty, jak i rozwijać posiadane umiejętności i zdolności. Dużym plusem, a zarazem ułatwieniem w prowadzeniu zajęć, była bogata baza pomocy dydaktycznych. Największym zainteresowaniem cieszyły się: gry planszowe, klocki, pacynki, przybory do ćwiczeń gimnastycznych i logico.
Wielu uczniów z tej klasy odkryło u siebie nowe talenty. Najważniejszym jednak efektem realizacji programu było nabycie przez dzieci wiary w siebie, otwarcia się na nowe bodźce, odwagi w próbowaniu nowości i eksperymentowaniu. W świadomy, a czasem nieświadomy sposób rozwijali słabiej rozwinięte inteligencje poprzez wykorzystywanie tych mocniejszych. Zajęcia rozbudziły aktywność i ciekawość twórczą, szczególnie u uczniów nadruchliwych, którzy aby się uczyć muszą działać.


Na zakończenie, w dniu 26 maja uczniowie wraz z rodzicami uczestniczyli w spotkaniu pod nazwą “Dzień Rodziny”. W czasie pokazu uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy: recytowali wiersze, śpiewali piosenki, przedstawiali inscenizację, kręcili hula-hopami chodzili na szczudłach, grali na instrumentach itp. Każde dziecko miało możliwość zaprezentowania swoich zdolności i umiejętności. Uczniowie otrzymali na pamiątkę pacynki-myszki. Pokaz dostarczył dzieciom wiele emocji, poczucie sukcesu i zmotywował do dalszych działań twórczych. Rodzice byli bardzo zadowoleni obserwując nabyte i rozwinięte umiejętności swoich dzieci. Program na pewno przyczynił się do większej i ściślejszej integracji zespołu klasowego.